16 mei 2025
Het Gezonde Toekomst-onderwijs geeft op krachtige wijze invulling aan de oproep tot betekenisvolle jongerenparticipatie. Via innovatieve vakken als Change Making: Co-Creating Healthy Future leren studenten niet alleen over volksgezondheid—ze geven er actief vorm aan. Samen met professionals buigen zij zich over urgente vragen zoals:
Met behulp van praktijkgerichte interventies en de transitiefiets werken studenten en maatschappelijke partners samen aan veranderexperimenten die de structuren van ons gezondheidssysteem opnieuw bevragen. Dit is co-leren in de praktijk, met gezamenlijke visievorming, doen in plaats van denken, en diepe persoonlijke reflectie als kernwaarden.
Ook binnen het Placemaking UvA-programma werken studenten samen met lokale stakeholders aan verbeteringen op de campus. Zo bouwen ze duurzame bruggen tussen universiteit en samenleving. Deze initiatieven sluiten naadloos aan bij de oproep van EUPHW tot jeugdleiderschap, gemeenschapsgerichte oplossingen en samenwerking tussen sectoren.
Zowel EUPHW2025 als Gezonde Toekomst delen een belangrijke overtuiging: een inclusiever, veerkrachtiger en toekomstgericht gezondheidssysteem moet samen mét en dóór de nieuwe generatie worden gebouwd. Door studenten de tools te geven om te innoveren, experimenteren en samen te werken, leggen initiatieven als Change Making en Placemaking nu al het fundament voor de volksgezondheid van morgen.
Laten we niet alleen praten over het belang van jongeren in de volksgezondheid—laten we hen blijven versterken om die rol écht op zich te nemen.