Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Dit is de European Public Health Week 2025 (EUPHW2025), een initiatief dat gezondheidsprofessionals, docenten en burgers uit heel Europa samenbrengt om aandacht te vragen voor urgente volksgezondheidsthema’s. Het thema van deze editie is “Innovatie voor veerkracht – Op weg naar een duurzame toekomst”, en nergens is dit relevanter dan in het onderwijs voor de volgende generatie veranderaars. Op vrijdag 16 mei staat het thema “Nieuwe generatie: Volksgezondheid van vandaag en morgen” centraal. De boodschap is duidelijk: jonge professionals en starters zijn niet alleen de toekomst van de volksgezondheid—ze geven er nú al vorm aan. Echte betrokkenheid betekent dat we hen de ruimte en de middelen geven om het voortouw te nemen, samen te werken en te experimenteren. Dat is precies de aanpak van het Gezonde Toekomst-onderwijs, georganiseerd door het Instituut voor Interdisciplinaire Studies van de Universiteit van Amsterdam.

Leren door te doen: Change Making & Placemaking

Het Gezonde Toekomst-onderwijs geeft op krachtige wijze invulling aan de oproep tot betekenisvolle jongerenparticipatie. Via innovatieve vakken als Change Making: Co-Creating Healthy Future leren studenten niet alleen over volksgezondheid—ze geven er actief vorm aan. Samen met professionals buigen zij zich over urgente vragen zoals:

  • Wat als gezond eten de makkelijke keuze zou zijn?
  • Wat als gemeenschappen, en niet ziekenhuizen, het hart van de zorg vormden?
  • Wat als technologie écht bijdroeg aan vitaliteit?

Met behulp van praktijkgerichte interventies en de transitiefiets werken studenten en maatschappelijke partners samen aan veranderexperimenten die de structuren van ons gezondheidssysteem opnieuw bevragen. Dit is co-leren in de praktijk, met gezamenlijke visievorming, doen in plaats van denken, en diepe persoonlijke reflectie als kernwaarden.

Ook binnen het Placemaking UvA-programma werken studenten samen met lokale stakeholders aan verbeteringen op de campus. Zo bouwen ze duurzame bruggen tussen universiteit en samenleving. Deze initiatieven sluiten naadloos aan bij de oproep van EUPHW tot jeugdleiderschap, gemeenschapsgerichte oplossingen en samenwerking tussen sectoren.

Bouwen aan een inclusieve en veerkrachtige toekomst

Zowel EUPHW2025 als Gezonde Toekomst delen een belangrijke overtuiging: een inclusiever, veerkrachtiger en toekomstgericht gezondheidssysteem moet samen mét en dóór de nieuwe generatie worden gebouwd. Door studenten de tools te geven om te innoveren, experimenteren en samen te werken, leggen initiatieven als Change Making en Placemaking nu al het fundament voor de volksgezondheid van morgen.

Laten we niet alleen praten over het belang van jongeren in de volksgezondheid—laten we hen blijven versterken om die rol écht op zich te nemen.