Ontwikkeling van sociale vaardigheden en sociale problemen in de kindertijd zijn bepalend voor de levensloop op veel gebieden, zoals vriendschappen, relaties, school, werk en geestelijke gezondheid. Gedragsproblemen leiden daarbij tot groot persoonlijk en maatschappelijk leed en hoge kosten.
Met mijn collega wetenschappers en clinici onderzoek ik hoe gedragsproblemen ontstaan en hoe wij ze effectief kunnen voorkomen en behandelen. Sleutel daarbij is het begrijpen en beinvloeden van mechanismen die deze problemen in stand houden, zoals sociale cognities, gezinspatronen en sociale relaties met leeftijdgenoten.
Deze benadering leidt niet alleen tot meer kennis, maar ook tot effectievere preventie en behandeling, die gelukkig steeds meer wordt gebruikt door kinderen, ouders, leerkrachten en professionals.
Sleutelprojecten op dit moment zijn o.a.:
Beter samen beslissen over hulp met de Keuzehulp Jeugd en Gezin (ZonMW & NJi): https://www.nji.nl/effectieve-jeugdhulp/keuzehulp-jeugd-gezin
Leren beter te Doen Wat Werkt in de Jeugdzorg (NWA ORC met o.a. HvA, Levvel, Horizon): https://www.dww-jeugdzorg.nl/
Sociale vaardigheden versterken en agressie reguleren met Virtual Reality (NWO VICI; NRO), ism o.a. CleVR, Altrecht, Bascule, GGZ Delfland, Kentalis, Opvoedpoli, RioZorg.
- InterAction: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/sode.12784
- YourSkills: https://srcd.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/cdev.13966
Opvoedvaardigheden versterken en gedragsproblemen verminderen met oudergroepen Speel & Verbind (IY en Invest in Play) https://www.nji.nl/interventies/incredible-years-en-invest-in-play
Betere Start: Preventieve opvoedondersteuning voor moeders na detentie, RCT en lange termijn follow-up (Min v Justitie & Veiligheid) https://www.nji.nl/interventies/betere-start
- vermindering van eerste delicten en recidive: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s11292-024-09612-1.pdf
Evaluatie van Mentorlessen Over Stress in het voortgezet onderwijs (NRO): https://www.nro.nl/sites/nro/files/media-files/mentorlessen_over_stress_factsheet.pdf
Boegbeeld Nationale Wetenschapsagenda (NWA) Jeugd in Ontwikkeling en Onderwijs (met Gonneke Stevens en Sui Lin Goei): www.nwa-jeugd.nl
UvA thema Gezonde Toekomst: https://healthyfuture.uva.nl/
Lid Schakel & Advies Raad Jeugd (SAR): https://sarjeugd.nl/
Volg de Beweging van 0 op Linkedin
Internationaal:
Alsem, S. C., van Dijk, A., Verhulp, E. E., Dekkers, T. J., & De Castro, B. O. (2023). Treating children's aggressive behavior problems using cognitive behavior therapy with virtual reality: A multicenter randomized controlled trial. Child Development, 94(6), e344-e361.
Alsem, S., Van Dijk, A., Verhulp, E., & De Castro, B.O. (2023). Hostile interpretation as a transdiagnostic factor for cooccurring anxiety in children with aggressive behavior problems. Social Development, in press.
Arts, E., de Castro, B. O., Luteijn, E., Elsendoorn, B., & Vissers, C. T. W. M. (in press). Interactive Virtual Reality Training to improve Socio-Emotional Functioning in Adolescents with Developmental Language Disorders: A Feasibility Study. Clinical Child Psychology and Psychiatry, in press. DOI: 10.1177/13591045231220694
Arts, E., De Castro, B. O., Luteijn, E., Elsendoorn, B., Maric, M., & Vissers, C. T. W. M. (2025). Virtual reality training to improve socio-emotional functioning in adolescents with developmental language disorders: A multiple baseline effectiveness study. Social Development, 34, e12784. https://doi.org/10.1111/sode.12784
Boesveldt, N.F., Van Dungen, W., & De Castro, B.O. (2024). Mixed methods on adverse childhood experiences predicting transitional and recurrent homelessness. Journal of Community Psychology, 52, Issue 8 p. 1150-1162. https://doi.org/10.1002/jcop.23139
Chen, Z.Q., De Castro, B.O., & Li, G. (2024). Does daily nature exposure enhance children’s self-worth and positive feelings? An experience sampling study. International Journal Of Environmental Health Research. https://doi.org/10.1080/09603123.2024.2376238
Liu, A., Gubbels, J., & De Castro, B.O. (2024). The Effectiveness of Trauma-Informed Parenting Programs for Traumatized Parents and Their Components: A Meta-Analytic Study. Clinical Child and Family Psychology Review. https://doi.org/10.1007/s10567-024-00503-5
Menting, A.T.A., De Castro, B.O., Grandfield, B. M., Denissen, J. J. A., & Matthys, W. C. H. J. (2024). Better Start to Better Future? Long-Term Follow-Up of a Parenting Intervention for Mothers Being Released From Incarceration. Journal of Experimental Criminology, in press.
Mo, J., Roorda, D. L., van der Ark, L. A., & De Castro, B.O. (2024). Is Mistrust in Early Adolescence Referent-specific? Looking at the Validity of Different Mistrust Referents in Sixth Graders. The Journal of Early Adolescence, 0(0). https://doi.org/10.1177/02724316241273344
Nikolić, M., Brummelman, E., de Castro, B.O., Jorgensen, T.D., & Colonnesi, C. (2023). Parental socialization of guilt and shame in early childhood. Nature Scientific Reports 13, 11767 (2023). https://doi.org/10.1038/s41598-023-38502-1
Van Dijk, A., Brummelman, E., & De Castro, B.O. (2023). “I’m Not Here to Push You”: Raising Adolescents’ Treatment Engagement via Autonomy Support. Behaviour Research and Therapy, in press.
Weeland, J., Leijten, P., de Castro, B. O., Menting, A., Overbeek, G., Raaijmakers, M., . . . Matthys, W. (2023). Exploring parenting profiles to understand who benefits from the incredible years parenting program. Prevention Science, 24(2), 259-270. doi:10.1007/s11121-022-01364-6
Zijlstra, A., Sterenborg, T., Van Nieuwenhuijzen, M. & De Castro, B.O. (2023). Expectant parents with mild to borderline intellectual disabilities: Risk factors for the child’s safety. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. https://doi.org/10.1111/jar.13230 .
Zijlstra, A., Van Nieuwenhuijzen, M., Joosten, D., & De Castro, B.O. (2023). The first 1001 days: A scoping review of parenting interventions strengthening good enough parenting in parents with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disabilities, in press.
Nederlandstalig:
De Lange, M., Albrecht, G., De Veld, d., Bastiaanssen, I., & Orobio de Castro, B. (2024). Keuzehulp Jeugdhulp: Samen met ouders en jongeren beslissen over passende hulp. Nederlands Jeugdinstituut.
Kocken, G., Van der Molen, M. & Orobio de Castro, B. (2024). Is er een relatie tussen copingstrategieën en psychosociale problemen bij jongeren met een licht verstandelijke beperking en ernstige gedragsproblemen in een Orthopedagogisch Behandel Centrum? Nederlands Tijdschrift voor de Zorg aan mensen met verstandelijke beperkingen (NTZ).
Menting, A.T.A. & De Castro, B.O. (2025). Een Beter Vervolg: Uitvoering en Resultaten van Betere Start, Opvoedondersteuning Voor (Ex-)Gedetineerde Moeders, in de Praktijk. Xxx In druk, jeugd in onderzoek
Orobio de Castro, B. (2023). Een effectief pestbeleid opzetten. eLearning cursus voor schoolleiders in het basisonderwijs. E-Wise: Utrecht.
Orobio de Castro, B. (2024). Specifieke werkzame elementen in de jeugdzorg. In L. Boendermakers en C. Kuipers (red). Effectief Werken in de Jeugdzorg. Bohn Staffleu van Loghum.
Van Rooijen, K., Albrecht, G., De Lange, M. & Orobio de Castro, B. (2024). Verantwoording van de Keuzehulp Jeugdhulp. Nederlands Jeugd instituut.