Dit project richt zich op het onderzoeken hoe AOM’s worden gepresenteerd op sociale media, en hoe blootstelling aan deze content invloed heeft op publieke percepties van AOM’s, een gezond dieet, en obesitas. Door middel van automatische inhoudsanalyses en focusgroepen zal het onderzoek inzicht geven in de narratieven en mogelijke risico’s die gepaard gaan met blootstelling aan AOM-content op sociale media, zoals gewichtsstigma, gezondheidsongelijkheid en onveilig gebruik van medicatie.
Het project ontwikkelt daarnaast concrete oplossingen om mensen te beschermen tegen schadelijke AOM-content. Door expertise uit communicatiewetenschappen, gezondheidsrecht, en sociale geneeskunde te combineren, worden juridische aanbevelingen en communicatie-interventies voorgesteld, zoals contentrestricties, waarschuwingsberichten, en/of campagnes waarin misinformatie wordt ge-debunked. Met steun van vier externe partners – het Partnerschap Overgewicht Nederland (PON), Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), de Keuringsraad Aanprijzing Gezondheidsproducten (KAG) en het Voedingscentrum – draagt dit interdisciplinaire initiatief bij aan gezondere online omgevingen en aan beleid om beslissingen op basis van misinformatie te helpen voorkomen over nieuwe medicaties die mogelijk (nog onbekende) negatieve consequenties kunnen hebben voor de psychische en mentale gezondheid.