Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Dit interdisciplinaire Seed Grant-project heeft als doel te onderzoeken hoe kinderen en adolescenten die opgroeien in conflictueuze gezinnen disfunctionele schema’s ontwikkelen, diepgewortelde overtuigingen over zichzelf, anderen en de wereld.

Deze disfunctionele schema's zijn gekoppeld aan ernstige psychische gezondheidsproblemen, toegenomen familieruzies en interacties met familierechtelijke instanties. Een multidisciplinaire aanpak, die ontwikkelingspsychologie, klinische psychologie, preventieve jeugdzorg en familierecht combineert, streeft ernaar de complexe relatie tussen deze schema’s, psychopathologie en familieruzies te begrijpen. Het project zal een evidence-based raamwerk bieden om juridische beslissers te helpen de geestelijke gezondheid en ontwikkeling van kinderen in conflictueuze gezinssituaties te prioriteren. 

Projectteam:

Dr. A. (Annabel) Bogaerts

Universitair docent en scientist-practitioner bij de afdeling Klinische Ontwikkelingspsychologie van de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA)

Dr. L. (Lynn) Mobach PhD

Universitair docent en scientist-practitioner bij de afdeling Klinische Ontwikkelingspsychologie van de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de UvA

B.M. (Bregje) Dijksterhuis

Universitair docent bij de afdeling Privaatrecht van de Amsterdam Law School aan de UvA

Mr. M.I. (Mirella) Peereboom-van Drunick

onderzoeker en docent bij de vakgroep Privaatrecht van de Amsterdam Law School aan de UvA

Prof. dr. Arnoud Arntz, hoogleraar bij de afdeling Klinische Psychologie van de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen aan de UvA

Dr. S. (Susanne) Schulz

Universitair docent bij de afdeling Preventieve Jeugdzorg aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de UvA